Forskerne Klaus Bruhn Jensen, professor i medievidenskab ved Københavns Universitet og adjunkt Rasmus Helles refereres for følgende definition af de grundlæggende former for kommunikation:
Der [findes] grundlæggende (...) tre typer kommunikation. Enten kommunikerer vi én til én som med telefon og sms. Eller også kommunikeres der fra én til mange i aviser, tv og radio. Og endelig er der de nye medier som Facebook eller blogs, der giver mulighed for mange til mange-kommunikation.
Kilde: Nye mediers betydning overdrives - Artikel af Morten Mikkelsen i kristeligt-dagblad.dk, d. 14. december 2011. Manchet: Aviser, radio og tv er stadig danskernes centrale medier, viser undersøgelse. Den ny viden afliver myten om, at smarte telefoner og sociale internetsteder er ved at udkonkurrere ”gamle” massemedier.
Ovenstående beskrivelse af de tre grundlæggende kommunikationsformer kan i tabelform illustreres således:
Kommunikationsform | Kendetegn | Medie |
---|---|---|
Envejs-kommunikation, også kaldet massekommunikation | Én til mange | Aviser, radio, tv mv. |
Tovejs-kommunikation, også kaldet interpersonel kommunikation | Én til én | Telefon, sms mv. |
Flervejs-kommunikation | Mange til mange | Sociale medier, blogs, vlogs mv. |
Vær opmærksom på, at selv om mange digitale massemedier som aviser og tv på internettet giver brugere mulighed for at kommentere mediets meddelelser/artikler, som det fx kommer til udtryk i onlineavisers debattråde, så er der grundlæggende set stadigvæk tale om envejs-kommunikation. Det er jo meget sjældent, at personer, som repræsenterer massemediet (fx journalisten til den artikel, der er en debattråd til), giver respons på eller på anden måde deltager i den diskussion, der udspiller sig mellem brugere i debattråden.