Billedvinkel (kameravinkel)

Introduktion

Begreberne billedvinkel, kameravinkel eller perspektiv angiver, fra hvilken vinkel eller position noget ses, fx om det ses nedefra, lige forfra, oppefra eller fra en skæv position.

De tre begreber bruges i samme betydning, men i forbindelse med fotografier og film er det måske mest oplagt at bruge fagbegrebet kameravinkel. Når det drejer sig om andre billedtyper, fx malerier, tegninger, tegneserie o.l., kan begrebet billedvinkel bruges.

Man kan både tale om billed-/kameravinkel i forhold til, fra hvilken vinkel modtageren (beskueren, tilskueren, seeren) ser det, der vises i billedet, og i forhold til, hvilken vinkel personer i billedet ser noget fra.

Der findes bl.a. følgende fem billedvinkler, kameravinkler eller perspektiver:

  • Normalperspektiv: Man er i øjenhøjde med det, der vises, fx oplever tilskueren at være i øjenhøjde med personer i billedet, eller personer i billedet er i øjenhøjde med andre personer i filmen. Normalperspektiv er et såkaldt neutralt perspektiv. Stemningsmæssigt virker normalperspektiv som regel roligt (selv om det selvfølgelig er helt afhængigt af, hvad der foregår i billedet).
    Frøperspektiv: Personer og genstande ses nedefra. Der ses 'op på noget'. Det kan i visse sammenhænge få personer til at virke store, magtfulde, dominerende eller truende.
    Fugleperspektiv: Motivet i billedet ses ovenfra. Der ses 'ned på noget'. Personer, der fotograferes i det perspektiv, kan virke små, skræmte eller svage. En helt anden intention med at bruge fugleperspektiv som virkemiddel kan være at give modtageren et overblik over et større fysisk område, eller at give en fornemmelse af, hvor højt en person er oppe (= hvor langt der er ned).
  • Frontperspektiv (også kaldet 'en face' (udtales på fransk)), side- eller nakkeperspektiv, hvor det ser ud, som om motivet er set henholdsvis forfra, fra siden eller bagfra.
    Diagonalperspektiv: Kameraet holdes skævt/skråt, så motivet ’hælder’. Det kan bruges til at signalere en persons berusede, bedøvede eller psykisk uligevægtige tilstand eller medvirke til at skabe uro, uhygge.

Til toppen

Frøperspektiv

Et religiøst maleri fra ca. 1640 med titlen Tobias' tilbagekomst af den franske maler Eustache Le Sueur (1616-1655). Klik på billedet for at se det i større udgave.
Rødt tørklæde falder fra himlen, maleri fra 2013 af Anne Mette Harkes (f. 1981), olie og akryl på lærred, 100 x 80 cm. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Fugleperspektiv

Et maleri af Erik Hagens (f. 1940) med titlen Københavns Vinterbane, 1977-80. © Erik Hagens/copydanbilleder.dk. Klik på billedet for at se større udgave.
Gående. Paris, et maleri fra 1992 af Søren Elgaard (f. 1951). 50 x 40 cm. © Søren Elgaard/copydanbilleder.dk. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Diagonalperspektiv

Tre reklamebilleder for Bud Light fra det amerikanske firma Anheuser-Busch Companies. Billederne er fra en kampagne med titlen Be Yourself, 2003.

Alle tre billeder er kompositorisk kendetegnet ved, at billedvinklen er diagonalperspektivisk.

Diagonalperspektiv er der tale om, når motivet opleves som 'skævt', som 'hældende' til den ene eller anden side - som, når en fotograf bevidst hælder sit kamera til den ene eller den anden side, imens han tager sit billede.

Et sådant virkemiddel kaldes også bare 'skævt perspektiv' eller 'kælket billede', når det drejer sig om film.

Klik på billederne for at se større udgaver
Eksempel på diagonalperspektivisk vinkel i billedværk. Billedet er fra 2009 og udført af Lotte Agger (f. 1965). Det har titlen Komposition med stole. Mixed media på lærred. 50 x 50 cm. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Bemærk: Ovenstående reklamer for Bud Light er ikke bragt på pixidansk.dk for på nogen måde at opfordre til indtagelse af alkohol. De er kun vist, fordi der gøres brug af det specielle diagonalperspektiv.

Til toppen

En soundslide med eksempler på brug af forskellige billedvinkler

Til toppen

Pixidansk.dk | ISBN 978-87-998642-4-9 | © Forfatter og ansvarshavende: Jørn Ingemann Knudsen 2024 | Kontakt