Logo
Et logo er samlet betegnelse for et grafisk symbol for et firma (kaldet firmalogo eller virksomhedslogo), en forening, en virksomheds produktserie eller særlige enkeltprodukt/ydelse (kaldet produktlogo) mv.
I et logo kan indgå både:
- bomærke (et særligt grafisk udformet symbol)
- navnetræk (særligt grafisk udformet design af firmaets navn)
- slogan, også kaldet pay-off (kort og opmærksomhedsvækkende skriftlig sætning).
Se eksempler på bomærker med navnetræk på reklamebureauet Kong Gulerods Reklame- og webbureaus hjemmeside: https://konggulerod.dk/kompetencer/design/logo-bomaerke-navnetraek-design.
Se dette stillbillede fra reklamefilm for JKE Design (2017), hvor jeg har angivet, hvor man kan se både bomærke, navnetræk og slogan/pay-off:
Lydlogo
Et lydligt, ofte iørefaldende musikalsk forløb, i en radio- eller tv-reklame, der fungerer som kendemærke for en virksomhed og/eller dens produkter. Intentionen med et lydlogo er bevidst at udtrykke særlige stemninger og/eller en virksomheds værdisæt, visioner og historie i lyd og/eller musik.
Det nu lukkede firma, Soundlab, skrev om lydlogoets særlige effekt:
Lydlogoet er en del af jeres identitet
Hvordan ser virksomhedens logo ud? Det spørgsmål kan de fleste svare på. Men hvordan lyder det? Her bliver der længere mellem svarene.
Soundlab arbejder sammen med virksomheder og deres reklamebureauer, når der skal sættes lyd på virksomheden.
Det samlede lyddesign rummer som omdrejningspunkt et lydlogo. Det kan være tre toner eller en længere sekvens.
Kunsten er at komponere et lydlogo, der skaber den rette stemning, de rette billeder og den unikke oplevelse, så kunden ikke er i tvivl om, hvem der er afsender.
Kilde: soundlab.dk/lydlogo. Set 20. juli 2017. Denne underside om lydlogo eksisterer ikke mere.
Soundlab skriver også:
Lyd betaler sig når den bruges rigtigt. Den kan øge bundlinjen, give mere tilfredse medarbejdere og kunder samt understøtte det rigtige image for virksomheden.
Det er derfor vigtigt at gøre sig overvejelser om, hvilket signal man ønsker at sende. Der er rent faktisk penge i at bruge den rigtige lyd på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt – vi kalder det lydens værdi.
Vi producerer jeres lydlogo og indarbejder det i en lydprofil, der understøtter virksomhedens image, eller målrettes kunden.
Kilde: soundlab.dk/lydlogo. Set 20. juli 2017. Denne underside om lydlogo eksisterer ikke mere.
Man bruger begrebet visuel identitet til at betegne det forhold at udtrykke en virksomheds brand - netop visuelt, dvs. i en form, der kan ses, hvilket det almindelige logo (det visuelle logo) er et eksempel på. Lydlogoet kan siges så at være en virksomheds auditive identitet, dens forsøg på at udtrykke sit brand lydligt, altså i en form, der kan høres.
Se og hør to eksempler på lydlogoer:
To eksempler på lydlogo
Et eksempel på design af lydlogo, udarbejdet af Soundlab for virksomheden Go4vision, som vist ikke eksisterer mere.
Et eksempel på kort reklamefilm, der indeholder et lydlogo, udarbejdet af Soundlab for Teknicar Værksteder.