Et lydligt, ofte iørefaldende musikalsk forløb, i en radio- eller tv-reklame, der fungerer som kendemærke for en virksomhed og/eller dens produkter. Intentionen med et lydlogo er bevidst at udtrykke særlige stemninger og/eller en virksomheds værdisæt, visioner og historie i lyd og/eller musik.
Det nu opløste firma 'sonic branding ®', der blev oprettet af musikeren Karsten Kjems, skrev om lydlogoets særlige effekt:
Musik, lyde og stemmer vækker stærke følelser i mennesker. Og da høresansen ikke kræver samme opmærksomhed som synet, kan lyde, og hermed også lydlogoer, trænge ind til centre i hjernen, hvor andre marketingsmetoder ikke altid når ind.
(Kilde: hjemmesiden sonicbranding.dk, 2005. Siden eksisterer ikke mere).
Begrebet visuel identitet betegner det forhold at udtrykke en virksomheds brand - netop visuelt, dvs. i en form, der kan ses. Lydlogoet kan siges at være en virksomheds forsøg på at udtrykke sit brand auditivt, dvs. i en form, der kan høres.
En såkaldt jingle i en reklame er et slags lydlogo.
Læs mere om lydlogo.