Naturalistiske, ekspressionistiske og symbolske farver
Farver i billeder kan være:
- naturalistiske i betydningen realistiske, dvs. at ting, objekter, personer mv. er farvelagt så deres farver aser ud, som beskueren forestiller sig, at de ville have set ud i den virkelighed, han/hun/hen er en del af.
- ekspressionistiske i betydningen udtryksfulde, dvs. at farver er valgt, ikke fordi de først og fremmest skal virke realistiske, men fordi de skal udtrykke noget bestemt, det være sig en særlig stemning, holdning, særlige følelser.
- symbolske farver, dvs. at farverne er tillagt en særlig - via kulturelle konventioner - en overført 'psykologisk' betydning. Det er betydninger, der gennem tiden i et bestemt kulturområde er opstået, fordi farverne er blevet brugt i en særlig overført betydning i især billedkunst, men også i litteratur, ikke mindst lyrik. Et eksempel på dette sidste er følgende digt:
Livets farver
- Livet er altid skønt! Haabet er lysegrønt!
:,: Mismod er stedse graa! Glæden er himmelblaa! :,: - Brunt er Standhaftighed, Flygter dit Hjertes Fred,
:,: Lid dog taalmodig stærk, Skæbnen er Herrens Værk! :,: - Gul er den Falskes Kind, Troløst og træsk hans Sind!
:,: Venskab er violet. Sig mig, hvor findes det? :,: - Uskyld er Liljehvid, Engel fra Fordums Tid;
:,: Elskov er Rosenrød, Mangen gang Uskylds Død. :,: - Døden er mørk og sort, Kalder for evig bort;
:,: Lukker vort Øje til, For Livets Farvespil. :,:
En skillingsvise af ukendt oprindelse. Her gengivet fra sangbogen Danmarks syngende Mand paa Bølge og Land - 155 Kærligheds- Teater-, Sømands- og Soldaterviser,
Jul. Strandbergs Bogtrykkeri 1861.
Se eksempler nedenfor på brug af farver i forskellige billeder:
Reklame for Armani (udateret)

3 malerier af Søren Elgaard (f. 1951)


