Farver i billeder

Naturalistiske, ekspressionistiske og symbolske farver

Farver i billeder kan være:

  • naturalistiske i betydningen realistiske, dvs. at ting, objekter, personer mv. er farvelagt så deres farver aser ud, som beskueren forestiller sig, at de ville have set ud i den virkelighed, han/hun/hen er en del af.
  • ekspressionistiske i betydningen udtryksfulde, dvs. at farver er valgt, ikke fordi de først og fremmest skal virke realistiske, men fordi de skal udtrykke noget bestemt, det være sig en særlig stemning, holdning, særlige følelser.
  • symbolske farver, dvs. at farverne er tillagt en særlig - via kulturelle konventioner - en overført 'psykologisk' betydning. Det er betydninger, der gennem tiden i et bestemt kulturområde er opstået, fordi farverne er blevet brugt i en særlig overført betydning i især billedkunst, men også i litteratur, ikke mindst lyrik. Et eksempel på dette sidste er følgende digt:

Til toppen

Livets farver

  1. Livet er altid skønt! Haabet er lysegrønt!
    :,: Mismod er stedse graa! Glæden er himmelblaa! :,:
  2. Brunt er Standhaftighed, Flygter dit Hjertes Fred,
    :,: Lid dog taalmodig stærk, Skæbnen er Herrens Værk! :,:
  3. Gul er den Falskes Kind, Troløst og træsk hans Sind!
    :,: Venskab er violet. Sig mig, hvor findes det? :,:
  4. Uskyld er Liljehvid, Engel fra Fordums Tid;
    :,: Elskov er Rosenrød, Mangen gang Uskylds Død. :,:
  5. Døden er mørk og sort, Kalder for evig bort;
    :,: Lukker vort Øje til, For Livets Farvespil. :,:

En undefinedskillingsvise af ukendt oprindelse. Her gengivet fra sangbogen Danmarks syngende Mand paa Bølge og Land - 155 Kærligheds- Teater-, Sømands- og Soldaterviser, undefinedJul. Strandbergs Bogtrykkeri 1861.

Se eksempler nedenfor på brug af farver i forskellige billeder:

Til toppen

Reklame for Armani (udateret)

I denne reklame for tøj fra Armani anvendes bevidst komplementærfarver, dvs. specielt modsatrettede farver, der fremhæver hinanden, når de vises i samme billedfelt. Her er det især venstre del af billedet, hvor kvindens gule bluse står på violet baggrund. Gul og violet er hinandens komplementærfarver (se farvecirklen ovenfor). Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

3 malerier af Søren Elgaard (f. 1951)

Presenning. Dublin (1983) af Søren Elgaard (f. 1951). © Søren Elgaard/copydanbilleder.dk. Klik på billedet for at se større udgave.
Før dåben, bag stoffet (1986) af Søren Elgaard (f. 1951). © Søren Elgaard/copydanbilleder.dk. Klik på billedet for at se større udgave.
Grøn presenning (1987) af Søren Elgaard. (f. 1951). © Søren Elgaard/copydanbilleder.dk. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Fra grå til knald-blå (dialog) - af Alfred I. Jensen (1992)

Fra grå til knald-blå (dialog), et maleri med dominans af kolde farver af Alfred I. Jensen (1917-2006), olie på lærred, 100 x 135 cm, 1992. © Alfred I. Jensen/copydanbilleder.dk. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Fra grå til gylden (dialog) - af Alfred I. Jensen (1993)

Fra grå til gylden (dialog), et maleri med dominans af varme farver af Alfred I. Jensen (1917-2006), olie på lærred, 102 x 147 cm, 1993. © Alfred I. Jensen/copydanbilleder.dk. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Pixidansk.dk | ISBN 978-87-998642-4-9 | © Forfatter og ansvarshavende: Jørn Ingemann Knudsen 2024 | Kontakt