Slogan

Et slogan (på dans: slagord) er en kort sætning, der på en slagfærdig måde sammenfatter et centralt budskab om en vares kvalitet eller et firmas brand. Et slogan er som regel formuleret på en måde, som vækker en modtagers opmærksomhed og interesse og som også ofte er relativt nemt at huske.

Fx er sætningen I'm lovin' it, som McDonalds ofte bruger i sine reklamer, et slogan.

I reklamer gentages et slogan om et vare eller en virksomhed ofte, som modtageren kan huske, fordi der er lagt vægt på, at formuleringen skal være nem at huske og rytmisk at udtale og måske bemærkelsesværdig i kraft af en eller anden sproglig finesse, fx brug af rim eller en speciel slags gentagelse.

Reklamefilm afsluttes ofte med et slogan i forbindelse med visning af det reklamerende firmas logo og bomærke. Når dét er tilfældet kaldes sloganet et pay-off.

Et slogan bruges ikke kun i kommercielle reklamer for private virksomheders produkter eller brand. Det bruges ofte i alle mulige andre sammenhænge en kommunikativ sammenhæng, hvor afsenderen vil tiltrække modtageren opmærksomhed om sin eksistens. Fx finder stort set alle politiske partier på et mundret slogan om deres parti i forbindelse med valg.

Også mange kommuner forsøger at brande sig med et specielt slogan, som skal øge opmærksomheden om kommunen med det formål at få flere til at flytte dertil og få de nuværende borgere til at blive. Læs mere om kommunale slogans i artiklen undefined”Sjællands Firenze” og ”Lydens by”: Smarte slogans skal sælge kommuner af Frederik Fogde i kristeligt-dagblad, d. 8. okt. 2018.

Til toppen

Pixidansk.dk | ISBN 978-87-998642-4-9 | © Forfatter og ansvarshavende: Jørn Ingemann Knudsen 2024 | Kontakt