Forgrund, mellemgrund og baggrund

En billedkunstner kan skabe dybde i billedrummet ved bl.a. at placere billedelementer:

  • forrest i billedfladen, altså nærmest beskueren, så befinder sig i billedets forgrund.
  • bagerst i billedfladen, dybest i billedet, så de befinder sig i billedets baggrund.
  • i mellem forgrunden og baggrunden, så befinder sig i billedets såkaldte mellemgrund.

En placering af billedelementer i forgrund, mellemgrund og baggrund er med til at skabe fornemmelse af dybde i billedet, blandt andet fordi de forreste elementer ofte dækker for nogle af de elementer, der er i mellemgrunden og baggrunden og elementer, der er i mellemgrunden dækker for elementer i baggrunden. Dette kaldes overlapning eller repoussoir.

Se fokusering. Se billedkomposition.

Se disse eksempler på tydelig udnyttelse af et billedrums tre positioner i dybden. Tre af eksemplerne gør brug af repoussoir som virkemiddel:

Eksempel på placering af elementer i forgrund, mellemgrund og baggrund. Bådehus-interiør, et maleri fra 1930 af Arvid Jorm (1892-1964). Olie på lærred. 62 x 82 cm. Klik på billedet for at se større udgave.
Eksempel på repoussoir. Et maleri uden titel fra 1903-04 af Bertha Dorph (1875-1960). Billedet forestiller et portræt af kunstnerens mand, maleren Niels Vinding Dorph. I baggrunden Bertha Dorph selv med deres to børn Lise, gift Weel, og Ole. Olie på lærred. 48 x 42 cm. Klik på billedet for at se større udgave.
Et eksempel på repoussoir i reklame for firmaet Celine i magasinet Elle, feb. 2007. Klik på billedet for at se større udgave.
Eksempel på repoussoir og tydelig placering af motivets elementer i både forgrund, mellemgrund og baggrund. Isjomfruen, slutningen, et maleri fra 2015 af Esben Hanefelt Kristensen (f. 1952(. Akryl på lærred. 35 x 32 cm. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Pixidansk.dk | ISBN 978-87-998642-4-9 | © Forfatter og ansvarshavende: Jørn Ingemann Knudsen 2024 | Kontakt