In-screen og off-screen

'Screen' betyder 'skærm'. Begreberne in-screen (også kaldet 'eksplicit rum') og off-screen (også kaldet 'implicit rum') bruges først og fremmest i forbindelse med levende billeder, men kan også anvendes i forbindelse med analysen af faste billeder, som fx trykte reklamer og kunstbilleder.

Det er naturligvis først og fremmest det, der foregår in-screen, altså det tilskueren/beskueren rent faktisk kan se i billedet/på skærmen, der har afgørende betydning for hans/hendes oplevelse og forståelse. Men af og til skabes en særlig intensitet og dramatik ved, mere eller mindre åbenlyst, at gøre opmærksom på, at der foregår noget off-screen, dvs. uden for det rum, der kan ses i billedet, som har væsentlig betydning. 

En sådan tilkendegivelse af, at der eksisterer et rum uden for det, tilskueren fysisk kan se, kan, i forbindelse med film, fx komme i stand ved:

  • at der høres lyde fra off-screen-rummet. 
  • at personernes blikretning signalerer, at der er noget i den del af rummet, der ikke kan ses. 
  • at kun skyggen af noget, der befinder sig off-screen, kan ses.

Se to kunstbilleder, der forsøger at udnytte off-screen som effekt:

Eksempel på brug af off-screen-effekt som virkemiddel. Et maleri uden titel fra 2010erne af Alice Noesgaard. Akryl på lærred. 120 x 80 cm. Klik på billedet for at se større udgave.
Et eksempel på off-screen-effekt som virkemiddel. She can be seen in orange and green, et maleri fra 2015 af Mark Stolk (f. 1964). Olie på lærred. 80 x 100 cm. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Pixidansk.dk | ISBN 978-87-998642-4-9 | © Forfatter og ansvarshavende: Jørn Ingemann Knudsen 2024 | Kontakt