Dynamisk bevægelse

Begrebet 'bevægelse' anvendes i billedanalysen. Det kan umiddelbart virke paradoksalt, når det drejer sig om faste billeder, som fx en trykt reklame, et maleri, et tegneseriebillede eller et stillbillede fra en film. Der står alt jo bogstavelig talt helt stille.
Når begrebet 'bevægelse' alligevel bruges, er det, fordi billedmageren ofte forsøger at skabe en illusion, en forestilling om, at der foregår en aktiv bevægelse af en slags i billedets motiv, en såkaldt dynamisk bevægelse.


En bevægelse skabes bl.a., når motivet er handlingsmættet, altså når der i billedet beskrives en situation, hvor der ser ud til at være aktivitet. 
En dynamisk bevægelse kan også opleves:

  • når kompositionen er en diagonalkomposition
  • når den dominerende linjeføring i det hele taget er skrå, skæv og uregelmæssig
  • når uregelmæssige geometriske former dominerer
  • når kompositionen er en læselinjekomposition
  • når kompositionen ikke er symmetrisk, ikke er venstre-vægtet, ikke er midtercentreret eller ikke inddrager undefineddet gyldne snit
  • når undefinedforsvindingspunkter befinder sig i udkanten af eller uden for billedet.

Se undefinedbevægelse i et billede. Se undefinedstatisk bevægelse og rytmisk bevægelse.

Læs om forskellige kompositionsformer i undefinedopslag om billedkomposition.

Se disse to eksempler på, hvordan der kan skabes oplevelse af dynamisk bevægelse i faste billeder:

Et eksempel på dynamisk bevægelse i fast billede: Et maleri med titlen vespa IVespa-IV af Gustaw Iwinski (f. 1955). Aryl på lærred. 60 x 80 cm. Klik på billedet for at se større udgave.
Eksempel på bevægelse i billede. Båd i oprørt hav u.å., et maleri af Otto Bache (1839-1927). Olie på lærred. 40 x 33 cm. Klik på billedet for at se større udgave.
Eksempel på dynamisk bevægelse i et billede, her bl.a. opnået ved at give en illusion om, at pigens hår og kjole bevæger sig i vinden. Billedet er en akvarel fra 1926 af den svenske kunstner Anna Helander Krook (1904-1979). 39 x 22,5 cm. Klik på billedet for at se større udgave.
Eksempel på, hvordan en kropspositur giver illusion om dynamisk bevægelse i billedet. Le boucheron (skovhuggeren), et maleri fra 1910 af den schweiziske maler Ferdinand Hodler. Olie på lærred. 262 x 212 cm.
Hestetrukken kane i byeksteriør, et maleri u.å. af Georges Csapo. Olie på lærred. 61 x 122 cm. Et eksempel på, hvordan bevægelse skabes ved bl.a. at skabe en kontrast mellem den dominerende statiske linjeføring (alle bygningers og personers positur er lige lodret) og kanen med de tre heste, der repræsenterer et diagonal dynamisk linjeføring samtidig med at deres kropspositur med løftede højreben signalerer at de er i fuld fart i beskuerens retning. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Pixidansk.dk | ISBN 978-87-998642-4-9 | © Forfatter og ansvarshavende: Jørn Ingemann Knudsen 2024 | Kontakt