I et simultanperspektivisk billede ses (hele eller dele af) personer/objekter fra forskellige synsvinkler samtidigt (ordet 'simultan' betyder netop 'samtidig').
I et simultanperspektivisk billede kan beskueren - på én gang - fx se et ansigt forfra, fra flere vinkler på én gang. Dette giver en anderledes rumlig virkning end linearperspektivet. Rummets dybde og figurers tredimensionalitet dybde og motiv opleves ikke som særlig realistisk i et simultanperspektivisk billede.
Simultanperspektivet anvendtes især før renæssancen, hvor man endnu ikke havde fundet ud af, hvordan man skulle tegne/male perspektivisk på en måde, så oplevelsen af rum og dimensioner blev realistiske.
I modernistiske stilarter i første halvdel af 1900-tallet, især den såkaldte kubisme (men også fx surrealismen), genoptog kunstnere simultanperspektivet som kunstnerisk virkemiddel. Fx som i nedenstående maleri af den franske maler Juan Gris:
Se linearperspektiv, centralperspektiv, værdiperspektiv og atmosfærisk perspektiv.