Simultanperspektiv

I et simultanperspektivisk billede ses (hele eller dele af) personer/objekter fra forskellige synsvinkler samtidigt (ordet 'simultan' betyder netop 'samtidig').

I et simultanperspektivisk billede kan beskueren - på én gang - fx se et ansigt forfra, fra flere vinkler på én gang. Dette giver en anderledes rumlig virkning end linearperspektivet. Rummets dybde og  figurers tredimensionalitet dybde og motiv opleves ikke som særlig realistisk i et simultanperspektivisk billede.

Simultanperspektivet anvendtes især før renæssancen, hvor man endnu ikke havde fundet ud af, hvordan man skulle tegne/male perspektivisk på en måde, så oplevelsen af rum og dimensioner blev realistiske.

I modernistiske stilarter i første halvdel af 1900-tallet, især den såkaldte kubisme (men også fx surrealismen), genoptog kunstnere simultanperspektivet som kunstnerisk virkemiddel. Fx som i nedenstående maleri af den franske maler Juan Gris:

Se undefinedlinearperspektiv, undefinedcentralperspektiv, undefinedværdiperspektiv og undefinedatmosfærisk perspektiv.

Et eksempel på simultanperspektivisk motiv. Mand på en café, et maleri fra 1912 af den franske maler Juan Gris (1887-1927). Olie på lærred. 127,6 x 88,3 cm. Klik på billedet for at se større udgave.

Til toppen

Pixidansk.dk | ISBN 978-87-998642-4-9 | © Forfatter og ansvarshavende: Jørn Ingemann Knudsen 2024 | Kontakt